“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Saturday, December 24, 2011

Dermawan Sebenar

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim.

Sekadar berkongsi kisah dermawan seorang sahabat. Walaupun tanpa harta yg melimpah ruah, tanpa darjat & keturunan yg tinggi, namun Beliau bisa menjadi seorang sahabat yg sgt dermawan. Beliau bisa memberi melebihi keinginanya utk dirinya sendiri... Sahabat ini dikenali sbg Abu Dhamdham ra...

Beliau pernah berkata, "Ya Allah, aku tidak punya harta lg utk aku sedekahkan kepada orang yg membutuhkan. Kerananya, sudah aku sedekahkan kehormatanku utk mereka. Siapa saja yg menghina, atau mencaciku, itu adalah halal utkku."

Subhanallah...

Friday, December 23, 2011

Friend.

"Count On Me"

Bruno Mars


If you ever find yourself stuck in the middle of the sea
I'll sail the world to find you
If you ever find yourself lost in the dark and you can't see
I'll be the light to guide you

Find out what we're made of
When we are called to help our friends in need


You can count on me like 1, 2, 3
I'll be there
And I know when I need it
I can count on you like 4, 3, 2
And you'll be there
'cause that's what friends are supposed to do oh yeah
ooooooh, oooohhh yeah yeah


If you're tossin' and you're turnin
and you just can't fall asleep
I'll sing a song beside you
And if you ever forget how much you really mean to me
Every day I will remind you

Find out what we're made of
When we are called to help our friends in need


You can count on me like 1, 2, 3
I'll be there
And I know when I need it
I can count on you like 4, 3, 2
And you'll be there
'cause that's what friends are supposed to do oh yeah
ooooooh, oooohhh yeah yeah

You'll always have my shoulder when you cry
I'll never let go
Never say goodbye


You know you can count on me like 1, 2, 3
I'll be there
And I know when I need it
I can count on you like 4, 3, 2
And you'll be there
'cause that's what friends are supposed to do oh yeah
ooooooh, oooohhh

You can count on me 'cause I can count on you

Friends are meant to help each other!!!

L.U.L.U.S

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim.

Alhamdulilah.... Alhamdulilah... Alhamdulilah...

Syukur ke hadrat Allah swt kerana telah mengurniakan seribu macam nikmat kpd hamba-hambaNYA, walaupun dosa, maksiat & kemungkaran tak pernah lekang dari kehidupan manusia itu sendiri.

Alhamdulilah... Alhamdulilah... Alhamdulilah

Petikan dari Hadis ke 23 dr kitab hadis 40 karangan Imam Nawawi:

عن أبي مالك الحارث بن عاصم الأشعري قال: قال رسول الله : (( الطهور شطر الإیمان، والحمد لله تملأ الميزان، وسبحان الله والحمد لله تملآن أو تملأ ما بين السماء والأرض، والصلاة نور، والصدقة برهان، والصبر ضياء، والقرآن حجة لك أو عليك، آل الناس یغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها )) رواه مسلم

Terjemahan hadith


Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan. Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya. (Hadith riwayat al-lmam Muslim)

Alhamdulilah... Alhamdulilah... Alhamdulilah...

Sekadar brkongsi perkara yg sgt mengembirakan hati ini. Alhamdulilah...setelah bersusah payah belajar kereta dalam semester yg sgt busy ini, semalam menjadi sejarah kerana sy berjaya mendapat lesen memandu...lesen memandu pertama dlm hidup ini!!! Yeah!!!! Semuga peristiwa ini akan menjadi motivasi kpd diri ini, yg kita boleh dapat apa shja yg kita mahu selagi kita berusaha ke arah itu...semestinya dgn bantuan dr Allah taala.. ^____^

Final exam semakin hampir...Smuga kita semua dipermudahkan ke arah kejayaan. Bi Taufiq wa Najah ala al-imtihan ^___^

Wednesday, December 14, 2011

Hati berlubang??

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Alhamdulilah...akhirnya dpt juga mengupdate blog hari ini setelah sekian lama sepi...huhu...kuiz, assigmen, repot, presentation yg berderet-deret melekangkn masa utk mengupdate blog lg. Hari ini nk mencoret sedikit ttg emosi. Asbabnya hari ini ada presentation CP/PT bersama madam Azrin....FUUUh...dari group 1st sampai group last mmg ada je masalahnya. Kena marah dah jadi penyeri presentation tadi..penyeri yg tak berapa berseri...huhu...buat semua 3rd year khususnya, kuatkan hati & semangat anda. PErjalanan kita masih jauh n jauh lagi. Jangan terlalu terbawa-bawa dgn emosi apabila sedikit dimarahi & ditinggikan suara. Anggaplah semua ini guru utk menjadikan kita lbh kuat & hebat!!! Tundukkan hati & rendahkan diri dlm menuntut ilmu, maka anda akan dpt menikmati setiap pahit manis kehidupan ini.

sekian dari seniour mu....muah!!! ^__^

Saturday, December 3, 2011

Nasihat untuk DIRI...

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

Sulaihah: Tensen....penat...susah...payah!!!!Stress sgt!!!!Kepala mcm nk pecah!!! Alangkah payah & susahnya hidup di dunia ini...T_T...tak mampu nk mengharunginya wlpn sedetik tnp bantuan & keizinanMu Ya Allah...T_T



Nasihat buat diri...

Jangan bersedih dengan keruwetan hidup, sebab memang demikianlah kehidupan itu diciptakan.

Pada dasarnya kehidupan ini adalah susah payah dan bercapek-capek.

Kegembiraan yang ada didalamnya adalah sesuatu yang insidental, dan suka cita juga merupakan sesuatu yang sangat jarang terjadi.

Anda merasakan manisnya hidup di dunia ini, namun Allah tidak ridha untuk menjadikannya sebagai tempat tinggal bagi wali-wali-Nya.

Seandainya dunia ini bukan tempat ujian, pastilah di dalamnya tidak ada sakit dan keruwetan hidup. Dan, para nabi serta orang-orang terpilih tidak tertekan dalam kehidupan yang sengsara: Nabi Adam terus didera ujian selama hidupnya hingga meninggal; Nabi Nuh didustakan dan diejek oleh kaumnya.


Ibarahim diuji dengan api dan dengan perintah menyembelih anaknya; Nabi Ya'qub menangis hingga matanya buta; Nabi Musa harus menghadapi Fir'aun dan menerima ujian berat dari kaumnya sendiri. Selain itu, Nabi Isa Ibn Maryam hidup dalam kesusahan dan miskin, dan Nabi Muhammad harus bersabar dengan kemiskinan yang dia alami. Pamannya, Hamzah, terbunuh, padahal dia adalah salah satu keluarga dekatnya yang paling dicintai. Rasulullah juga diusir oleh kaumnya.

Dan masih banyak lagi cerita menyedihkan yang dialami oleh nabi-nabi yang lain, yang tidak mungkin disebutkan satu per satu disini. Dan kalaupun dunia ini diciptakan untuk kelezatan, maka orang mukmin tidak berhak mendapatkan kelezatan itu. Sebab, Rasulullah pernah bersabda, " Dunia ini adalah penjara (bagi) orang mukmin dan surga (bagi)orang-orang kafir".

--- Sumber : La Tahzan

"Dan, sesungguhnya Kami telah mencoba orang-orang sebelum mereka" (QS. Al-Ankabut : 3)


"Dan, Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah2an. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar" (QS. Al Baqarah : 155)

"....and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know."(QS. 2: 216)

sumber: http://www.letterater.com/profil.php?fid=2855&tid=4401

Thursday, December 1, 2011

Terindah...

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

Alhamdulilah...tadi dgn rasminya tamatlah hospital attachment untuk semester ini. Tinggal sekali lagi hospital attachment dkt UIAM ni sebelum betul2 attach dekat hospital je tahun depan insyaAllah...

Alhamdulilah... Walaupun tak sempat prepare sgt utk hospital attachment td (plus dgn tidur yg tidak cukup) tapi dgn izin & pertolongan dr Ilahi, semua dpt ditempuhi bersama pagi tadi di hospital Temerloh.

Dalam menunggu kunci bilik seminar dahlia 3 dibuka, tiba-tiba terpandang suatu susuk terindah..subhanallah... itu kali pertama melihat salah seorang dari team health care provider berpurdah...alangkah indahnya...

Saturday, November 26, 2011

Mimpi yang Indah.


Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

"Apabila seseorang darimu melihat mimpi yang menggembirakannya maka hendaklah ia mengucapkan Alhamdulillah dan ceritakannya kepada orang yang lain, dan sebaliknya apabila ia melihat mimpi yang menduka citakannya, maka mimpi itu adalah dari syaitan, kerana itu hendaklah ia mengucapkan Isti'azah dan jangan ceritakannya kepada orang lain kerana mimpi itu tidak mendatangkan mudarat kepada nya." Diriwayatkan oleh al-Bukhari dari Abi Sa'id.


Mimpi yang Indah...^_^. Alhamdulilah...

Thursday, November 24, 2011

Tip: Anda mahu cantik???

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim.

Tips mudah!!!

Tak perlu sebarang modal @ wang ringgit!

Anda ingin lebih cantik dan menarik??

  • Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai “hiasan mata” anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.
  • Oleskan “lipstik kejujuran” pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.
  • Gunakanlah “pemerah pipi” anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.
  • Pakailah “sabun Istighfar” yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.
  • Rawatlah rambut anda dengan “Selendang Islami” yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.
  • Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu’ dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.
  • Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung “kesucian”.
  • Bedaklah wajah anda dengan “air Wudhu” nescaya akan bercahaya di akhirat.
Jom, Cuba sekarang!!!

Ilmu yg berguna adalah ilmu yg memberi manafaat kpd diri & org lain setelah diamalkan... Bukan sekadar tersemat di hati @ sekadar bermain di bibir.

Monday, November 7, 2011

Syarah Hikam Jilid 2!


Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim



Alhamdulilah ala kulli hal....Hari ini 8/11/2011 akhirnya diizinkan Tuhan utk memiliki Syarah Hikam Jilid 2 terbitan Telaga biru....yeah!!! Gembira sangat... Walaupun sebenarnya Jilid 1 tak abis hadam lg, tapi overexcited bila tgk Jilid 2 ni. Kitab ni lbh tebal, siap dgn testimoni dari orang2 warak yg tinggi ilmunya. Rm45 macam tak boleh dinilai dgn mutiara-mutiara ilmu, hikmah & ibrah yg terkandung dlm kitab ini.

Sekadar berkongsi Hikmah ke 83 yg terkandung dlm kitab ini:

Syeikh Ibnu 'Atha'illah rhm. berkata dlm Hikamnya:

"Makhluk-makhluk ini pada zahirnya adalah tipu daya. Batinnya pula adalah pengajaran & iktibar. Namun, nafsu (kebanyakan manusia) melihat kepada zahir tipu daya makhluk-makhluk itu. Hati (golongan 'arifin) pula melihat kpd batin pengajaran & iktibarnya."

Mafhum Hikmah:

Segala makhluk di alam buana ini adalah perhiasan dunia & sebab manusia trpedaya. Namun begitu, disblik perkara-perkara zahirnya, blh diambil byk iktibar & pengajaran. Tetapi nafsu kebanyakan manusia hanya melihat kpd zahir shja. Manakala hati sbhgian manusia, terutamanya orang 'arifin pula melihat kepada batin.

Iktibar hikmah:

Sesiapa yg melihat kpd zahir dunia, pasti akan berkata 'dunia itu manis, hijau, indah & segar'. Sebaliknya, sesiapa yg melihat kepada batin & hakikat dunia, pasti akan berkata 'dunia itu seumpama bangkai yg jijik'.

Kepada sesiapa yg berminat, boleh dapatkan di kedai buku berhampiran...bleh dpt diskaun. Tapi kalau nak beli secara online bleh klik disini.


Doa Imam al-Junaidi al-Baghdadi rhm:

"Ya Allah! Jadikanlah kemuncak matlamat & niatku kpd-MU ialah apa yg menjadi hak-MU. Janganlah Engkau jadikan matlamat & niatku kepada-MU ialah apa yg aku minta drpd-MU"

Sunday, November 6, 2011

The Door To Hell


Lokasi: Darvaz, Uzbekistan...
Sekali tgk dah seram...cuba kita bayang neraka sebenar nnt macamana...jauh lg dasyat dari 'neraka' kt dunia ini...Subhanallah.

Oh indahnya....N.I.Q.A.B

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim..


Indahnya wanita yg berniqab.
luaran sgt menyejukkan,
dalaman apatah lg.
tak tergambar sebarang riak wajah,
namun bisa mengetarkan jiwa mata yg memandang...

Indahnya wanita yg berniqab.
Yg hatinya selalu pd Yg ESA,
walau apa yg terjadi,
baik buruk sume diredhai.

Indahnya wanita yg berniqab.
mulutnya sentiasa terjaga,
dari perkara-perkara laro,
umpat,caci,dusta.
Hanya kalimah terindah,
bait-bait Yg Maha Esa,
terpacul dari mulutnya.

Indahnya wanita yg berniqab...
betapa diriku mengagumimu.
smuga diri ini cukup bersih & suci
untuk menjadi sepertimu....ikhlas lillahi taala.

Friday, November 4, 2011

Tak ada yg lebih luas dr kasih sygNya..

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Petikan dari Buku "Allah kokohkan ku di atas jalanMU" karya Muhammad Lili Nur Aulia


Menurut Ibnul Qayyim rahimahullah, dlm kitab Al Waabil Ash Shaib, kejujuran yg dtg saat kita mengevaluasi & memeriksa kekurangan dlm diri itu, akan memunculkan sikap trhina di hdpn Allah. "Memeriksa kekurangan jiwa & kekurangan dlm beramal, pasti akn memunculkan rasa rendah, rasa tak berdaya, rasa sgt membutuhkan & sikap taubat di setiap waktu. Seseorang akn selalu memandang diri adalah org yg merugi & tak memiliki apa2. Sedangkan pintu paling dekat seorg hamba kpd Allah adalah ketika ia merasakan al-iflas, yakni rasa sama skali tak berdaya di mana ia tidak memandang dirinya memiliki apapun yg bisa dijadikan sandaran & tempat bergantung."

Ia melanjutkan, "Ubudiyah (perhambaan) berputar pd 2 prinsip utama,

1) hubbun kamil (kecintaan total)
2) dzillun tamm (kehinaan sempurna)

Dari dua hal inilah akn memunculkan sikap menyedari kenikmatan hingga membuahkan cinta & sikap selalu mmperhatikan aib & kekurangan diri.

"Jika seorg hamba telah bisa melandasi hubungannya dgn Allah di atas 2 prinsip ini, maka mush takkan mampu menaklukkannya kcuali sedikit saja. Ia akan cepat dibangkitkan oleh Allah, & tersedar dgn RahmatNya... Sekejap saja ia brpaling, akan terasa kerugian besar yg takkan terbayar kcuali kembali kpd Allah & merasakan rahmat Allah.."

Thursday, November 3, 2011

Kerdil

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Bila keluar je dari bilik 1.8 mahalah T4...terasa diri ini sgt kerdil. Walaupn mmg x dpt dinafikan, ketinggianku mencecah 172cm, tp ttp terasa diri sgt kerdil. Di Sekeliling, terdapat ramai sgt orang-orang hebat...orang yg warak, tinggi ilmu & amalnya, baik budi pekerti & sentiasa istiqamah..

Bila mengenangkan diri yg x seberapa ini...alangkah terasa kerdilnya diri. Disisi makhluknya... Disisi KHALIQ bertambah la lg... Kadang-kadang terasa betapa diri ini dh mengkianati kewajipan yg Allah tlh tetapkn. Apa yg sebenarnya di cari dr kehidupan ini??? Dalam kitab suciNya, byk ayat yg menyuruh agar kita tidak terpalit dgn perhiasan dunia. Itu pegangan untk berjaya...tp seolah-olah hanya menjadi teori. Teori yg sukar utk jadi realiti di akhir zaman ini.

Kerdilnya diri ini...

p/s: soalan utk diri: smp bila nk jd kerdil??

Wednesday, November 2, 2011

Tenang...

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Firman Allah dlm surah ke 2, ayat 45:

" Dan Mohonlah pertolongan dengan SABAR & SOLAT. Dan sesungguhnya SOLAT itu amatlah berat kecuali kepada orang yg KHUSYUK"

Sodaqallah Al-'azim.

Ayt diatas adalah salah satu ayat suci yg dh lama dihafal & selalu terngiang2...tp baru hari ini dapat merasai kesan & impak sebenar ayat itu kepada hati ini...alhamdulilah. Dikala hidup ini sibuk dengan bermacam2 masalah, assignment, kuiz, report PT...alangkah bertuah orang yg dpt 'spent' quality time dgn 'kekasih' yg HAKIKI...dpt merasai kemanisan sbenar kehidupan..subhanallah

Allahu'lam

Thursday, October 27, 2011

lagi NASIHAT...

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim..

lagi nasihat dr Pakcik...

"Dan memang tidak semua yang kita idamkan akan kita dapat....Itu sangat lumrah. Bila berlaku perkahwinan dalam keadaan itu, terpulang kepada kedua pasangan untuk mengemudinya. Ikutkan perasaan ....hancur atau porak peranda. Kalau diperpanjang2kan akal, berfikir puluhan/ratusan kali sebelum bertindak...insyaAllah kekal selamat. Ending -nya kita akan 'realise' , apa hikmah perkahwinan yang kita rasa tak sesuai itu.

Namun ada pertanda saya rasa sesaorang itu jodoh kita. Antaranya jika kita rasa sesuatu dalam jiwa , seperti berdebar2, namun terasa tenang bila ternampak 'sesaorang', mungkin itu isyarat Tuhan. Kalau ikut falsafah cinta orang dulu2 (bukan hadith tau....), kalau kita asyik terkenang2 pada 'sesaorang' (ia datang sendiri - bukan sengaja diingat2) itu tandanya kita ada 'chemistry cinta'.

Namun berusaha untuk mendapatkan jodoh terbaik tu perlu ada usaha. 'Study', periksa, kenal pasti, 'USHAaaa...', berdoa dan tawakkal kepadaNYA. Jangan lupa minta sungguh2. Sepenuh jiwa, pasrah kita hamba yang tiada daya upaya. Yakin yang berkuasa hanya DIA..."

Allahu'lam..

Sunday, October 23, 2011

Engkau Insan Sempurna...

Dirimu terlalu sempurna
Akhlakmu yang sungguh mulia
Jasamu yang amat berharga
Menerangi jalan (ke) Syurga

Selalu aku yang terlupa
Selawat jarang terlaksana
Di bibir mengatakan cinta
Di hati pula berdusta

Bila diuji dan dipujuk nafsu
Ku meminjam cekal ketabahanmu
Kerana ku yakin di suatu waktu
Syafaatmu yang dapat membantuku

Tika berenang di laut derita
Sang mentari sejengkal di kepala
Saat dihitung dosa dan pahala
Siapakah yang akan membela

Kesyukuran atas kurniaan Rahmat-Nya
Menghadiahkanku seorang
Insan sempurna berjasa
Selayaknya engkau dikasihi dicinta
Kerana dirimu ya Rasul
Kekasih teristimewa

Album:Permata Hijrah

p/s: rasulullah insan yg plg teristimewa & plg sempurna...tiada kedukaan bg org yg mencintai baginda.

Wednesday, October 19, 2011

Nasihat...

Bait-bait nasihat dr seorang yg sgt dihormati...Semuga Allah sentiasa merahmati & meredhai Pakcik sekeluarga...Terima kasih Pakcik!!

Anak, Allah tidak bebankan sesuatu yang kita tidak akan mampu memikulnya.
Anak, apa juga yang Allah takdirkan untk kita, maka itulah sebenarnya yang tebaik untuk kita.
Allah menguji kita kerana Dia sayang kita, supaya dengan ujian itu kita berpaut erat padaNYA.
Sengaja kadang-kadang Allah uji kita dgn ujian yang datang dari kalangan keluarga kita, supaya kita tahu dan sedar bahawa mereka yang selama ini kita rasa (hanya mereka) akan membantu/menyokong kita - hakikatnya hanya Allah yang membantu/menyokong kita.
Anak, setiap sesuatu yang menyulitkan/menyakitkan seorang mukmin/ah itu, jika diiringi dengan sabar maka baginya pahala dan kebajikan yang banyak serta pengampunan dosa dan penganugerahan darjat yang tinggi disisiNYA.
Anak, apa kata kita lihat sesuatu yang negatif itu pada sisi yang positif. Orang KERDIL melihat yang negatif itu sebagai masalah/halangan, tapi orang HEBAT melihat yang negatif itu adalah peluang.
Teguh dengan kritikan, senantiasa berlapang dada, usah berganjak dari kebenaran, jadilah diri anak sebenarnya, anak akhirnya akan terpandang......masa yang akan menentukan

p/s: moga sume beroleh manfaatnya.

Friday, October 7, 2011

ALLHAT.

In the Name Of Allah, the Most Gracious & the Most Merciful.

During this freely & exciting weekend, especially for the RX7 batch, apart from spending it delightfully with your family & frens, guys why dont you take a glance of this exciting study, the ALLHAT study. It might be benefited for sometime in the future!!!yeah!Enjoy the show ^_^

Facts About ALLHAT:
New Findings About Drugs to Lower High Blood Pressure and Cholesterol

Many drugs have been developed in recent years to treat high blood pressure (or hypertension) and high cholesterol, two major risk factors for heart disease. Recent findings from a major clinical study supported by the National Heart, Lung, and Blood Institute (NHLBI) offer new information about treating both conditions.

ALLHAT--the "Antihypertensive and Lipid-Lowering Treatment to Prevent Heart Attack Trial"--was a large study that began in 1994 and lasted 8 years. It had two parts: one compared effects of a diuretic (sometimes referred to as a "water pill") with three newer, more costly blood pressure-lowering drugs; the other compared the effects of a cholesterol-lowering statin drug and diet with those of "usual care," which included a diet and, at the start of the study, no cholesterol-lowering drug. Those in the usual care group were given a cholesterol-lowering drug later in the study when their doctor felt their condition needed it. The blood pressure trial involved more than 40,000 persons, aged 55 and older, who had hypertension. Of those, more than 10,000 who had moderately elevated cholesterol were in the cholesterol trial as well.

More information about each part-and what the findings mean for you--starts below. If you are being treated for high blood pressure and/or high cholesterol, do not make any changes without first talking with your doctor. Every drug has multiple effects, and the benefits of its use must be weighed against the risks to find the best treatment for each person.

Also, whether or not drug therapy is needed, treatment for both conditions includes lifestyle measures, such as becoming physically active, losing weight, if overweight, following a low-saturated fat, low-cholesterol eating plan, limiting dietary salt, and not smoking.

Blood pressure should be controlled to less than 140/90 mm Hg--even lower if you have certain conditions, such as diabetes or heart failure(the target is 130/80 mmHg). Target levels for LDL (low-density lipoprotein, the "bad" cholesterol) depend on your risk for heart disease.

High Blood Pressure Study

All four of the drugs studied in ALLHAT are effective in lowering blood pressure. The study tried to find which was the best choice for starting treatment. Results show that diuretics work best to both lower blood pressure and prevent stroke and some forms of heart disease, including heart attack and heart failure. The newer drugs studied were a calcium channel blocker, an angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitor, and an alpha-adrenergic blocker. Study of the alpha-adrenergic blocker was stopped early: Compared with those on the diuretic, those on the alpha-adrenergic blocker had substantially more cardiovascular problems, especially hospitalizations for heart failure.

The advice given here also includes another type of blood pressure drug called beta blockers. This drug was not studied in ALLHAT but prior trials found it effectively lowers blood pressure, and prevents heart problems and strokes.

Results:

  • If you need to begin drug treatment, you should definitely try a diuretic first.
  • Beta blockers are another option to begin treatment, especially if you're younger than age 60 and do not have diabetes or peripheral artery disease (in which blood flow becomes reduced, especially to the hands and feet). Beta blockers also may be needed if you're taking the drug for another condition, such as heart attack or heart failure. If you're now taking a beta blocker, talk with your doctor about your total health needs.
  • If you need multiple drugs to control your blood pressure-which is common-make one a diuretic. If you already take more than one drug but your blood pressure is not yet under control, talk with your doctor about adding a diuretic to your treatment; if you take more than one drug and your blood pressure is controlled, ask about switching one to a diuretic.
  • Your doctor may consider giving you a calcium channel blocker or ACE inhibitor if you can't take a diuretic.
  • If you have angina (chest pain from heart disease), you may need to take a calcium channel blocker. It should be used along with a diuretic. Check with your doctor.
  • Your doctor may consider prescribing an alpha-adrenergic blocker if you take more than one drug to control blood pressure and/or that drug is being used to treat benign prostatic hyperplasia. Talk with your doctor about your total health needs.

Cholesterol Study

The cholesterol study was not "blinded"-participants and their health care providers knew who was receiving which treatment. During the study, many of those in the usual care group were judged by their doctor to need, and so were given, a cholesterol-lowering drug. After 4 years, both groups had significant cholesterol reductions. The difference in cholesterol reductions between the groups was too small to show a difference in death rates and produced only a small, non-significant decrease in the rates of heart attacks and strokes in the statin group.

Results:

  • The findings are in line with those from other statin trials, considering the lesser differences in cholesterol between ALLHAT's two groups.
  • ALLHAT's findings leave unchanged current cholesterol treatment guidelines, which are based on statin trials with larger cholesterol reductions. You can reduce your risk of developing or dying from heart disease, heart attack, and stroke with lifestyle changes and, if needed, drug treatment. Talk with your doctor to find the best treatment for your health needs.

To Learn More

Contact the NHLBI Health Information Center at P.O. Box 30105, Bethesda, MD 20824-0105; by phone (301) 592-8573; or, online atwww.nhlbi.nih.gov.

Friday, September 2, 2011

Sandiwara Reostat & Termometer


Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang.

Sekadar berkongsi, artikel ini saya petik dari laman ilmu islam yg terkenal, ILuvIslam...Penat layan anak sedara jadi apa kata kita layan artikel ni kejap..huhu..sebagai peringatan buat semua diri.

Manusia dapat dibahagikan kepada 2 golongan iaitu golongan termometer dan golongan reostat. Golongan itu dibahagikan mengikut sifat dan ciri-ciri yang ada pada radas itu. Satu pemanipulasi dan satu lagi dimanipulasi. Itulah hakikat manusia hari ini. Ada yang menjadi pemanipulasi atau pengubah keadaan seperti reostat, dan ada yang menjadi seperti termometer yang dimanipulasikan dan berubah mengikut keadaan. Jadi apa motivasi dari hakikat ini?

Sudah menjadi fitrah manusia untuk dilahirkan dengan sifat malu, rendah diri. Ada sesetengah daripada mereka, yang sentiasa berasa sangat malu selalu. Alahai hendak mendengar suara dia punyalah susah. Macam ada emas dalam mulut dia. Ada sesetengah pula tidak tahu malu. Cakap tidak berhenti-henti, orang sudah bagi isyarat berdehem dekat 10 kali dah, tak faham-faham. Uish, memang tak faham bahasa dia ni. Tapi hakikatnya sifat malu atau rendah diri yang tidak dikawal supaya jangan terkurang atau terlebih menyebabkan adanya golongan termometer dan reostat.

Kalau kita perhatikan dunia hari ini, memang terdapat banyak golongan termometer ini. Disebabkan kurang keyakinan dalam diri, atau malu, atau rendah diri, mereka lebih suka ikut sahaja orang di sekeliling mereka. Mereka takut untuk membuat keputusan sendiri, kerana mereka menjangkakan apa-apa yang mereka buat akan dicemuh dan dibangkang orang. Jadi mereka takut untuk mengambil langkah permulaan, sebaliknya lebih suka mengikut apa-apa yang orang dah buat.

Kita mulakan dengan termometer dulu, sebab saya yakin, anda semua kenal sangat benda ini. Ala, kalau kita sakit, ibu kita atau doktor suruh nganga, letak dekat mulut untuk mengukur suhu badan kita. Oh, golongan termometer ni golongan selalu sakit ke? Bukan! Termometer dalam makmal fizik ke, yang kuning panjang, yang kita buat main kadang-kadang tu? Bukan jugak! Perkara yang saya nak ketengahkan ialah sifat termometer itu. Berubah ikut keadaan semasa, atau dalam kata lain dimanipulasikan oleh keadaan sekeliling.

Tidak dinafikan, jalan yang telah dilalui oleh orang lain dan terbukti selamat, itulah jalan atau pilihan terbaik. Tapi kejayaan kita akan setakat dibawah naungan orang yang pernah berjaya itu. Tidak ada bezanya dan tidak akan maju. Jikalau misalnya kawan kita itu, memilih hendak mengambil jurusan perakaunan, dan terbukti dia berjaya. Malahan dia mendapat tawaran bekerja di Bank Negara. Wah! Kalau kita ikut apa-apa dia buat mesti kita akan berjaya juga. Kalau anda rasakan ini adalah betul, sebenarnya salah.

Ada pepatah Melayu berbunyi "rambut sama hitam, hati lain-lain" dan pepatah Inggeris yang berbunyi "it's take all sort to make the world". Pepatah ini sengaja dipetik, kerana pepatah ini memberi maksud, setiap orang adalah tidak sama. Walaupun sepasang kembar dilahirkan dengan rupa dan suara yang sama sekalipun, mereka tetap berbeza. Begitu juga, anda dengan kawan anda. Anda dengan dia adalah berbeza. Mengapa harus, anda ikut cara dia. Mungkin dia boleh berjaya dalam bidang perakaunan itu, tapi bolehkah anda? Bukan bermaksud hendak merendahkan diri sesiapa, tetapi berfikirlah sejenak, kekuatan setiap orang tidak sama. Ada orang cenderung ke arah sains, ada yang cenderung ke arah kira-kira dan lain-lain.

Bukan apa, kadang-kadang dalam hidup ni, kita minat pertanian. Bila beritahu ibu bapa kita, ibu bapa kata bidang itu, tidak ada masa depan. Seraya berkata "Pernah ke dalam keluarga ni ada orang berjaya dalam bidang ini?" Justeru menyebabkan kita tidak yakin, malu dengan keputusan kita itu. Maka datanglah penyakit termometer dalam diri kita. Kita berubah ikut keadaan semasa, tanpa kerelaan hati. Kalau masa itu, trend mengambil profesion perguruan yang paling terjamin dan popular, maka kita pun terikut-ikut mengambil profesion itu. Terseksalah kita andai profesion itu tidak kena dan tidak serasi dengan kita. Hal ini berlaku kerana kita menjadi golongan termometer.

Kita mengikut keadaan di sekeliling kita. Kita dimanipulasikan oleh keadaan sekeliling, sehinggalah apabila kita tersedar suatu hari nanti, kita sudah tersesat dari landasan asal. Untuk maju kehadapan dan mencipta kejayaan, seseorang itu hendaklah memacu kejayaan mengikut acuannya sendiri. Setiap orang tidak dilahirkan untuk menjadi pandai. Mungkin kepandaian itu Allah telah pindahkan kepada kemahiran yang lain. Kita lihat contoh Dato' Jimmy Choo. Kalau diteliti latar belakangnya, ternyata pencapaian akademiknya bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan, tetapi beliau tidak menjadi termometer. Beliau cuba menongkah arus semasa, dengan menceburi bidang pembuatan kasut. Sesuatu yang asing pada masa itu, dan lihatlah bagaimana dia berjaya.

Kenali potensi diri. Cuba duduk sejenak, kenal dengan diri anda sendiri. Lihat apa kecenderungan anda? Membuat sesuatu yang anda minati dan mahir adalah lebih baik daripada membuat sesuatu kerja kerana terikut-ikut dengan orang lain. Perubahan paling baik ialah perubahan yang berlaku dari dalam dan dekat dengan diri, minat anda kerana itu kekal, perubahan paling buruk ialah perubahan luaran kerana itu lakonan. Fikirkanlah, kalau anda sekadar menjadi termometer, mengikut keadaan sekeliling sahaja tanpa kerelaan, dan tanpa pengetahuan mendalam tentangnya, sudah tentu anda sedang menganbil jalan yang sukar. Di dalam Al-Quran sendiri ada ditegaskan supaya jangan mengikuti sesuatu perkara tanpa pengetahuan yang mendalam tentangnya.

Allah pernah berfirman dalam surah Al-Israk ayat 36: Janganlah kamu mengikut apa-apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya.

Lihatlah cara Islam itu sendiri disebarkan. Tiada paksaan dikenakan. Misalnya ketika Salahudin Al-Ayubi berjaya menakluki Kota Jerusalem, penduduk Kristian tidak dipaksa memeluk Islam, walaupun majoriti ketika itu beragama Islam. Hal ini demikian kerana Islam tidak mahu penganutnya terdiri daripada golongan termometer iaitu golongan yang memeluk Islam kerana keadaan semasa. Apabila keadaan yang sedia ada berubah, keimanan itu juga turut berubah bersama. Islam amat menekankan kesedaran dan minat yang mendalam di dalam hati, dan sebagai umat Islam kita haruslah membuang sikap atau ciri-ciri termometer itu.

Beranilah untuk membuat keputusan sendiri. Berani mengambil tanggungjawab dan membuat sesuatu perkara sendiri. Janganlah terlalu bergantung kepada sesuatu melainkan Allah. Jikalau selama ini kita selalu bergantung kepada ibu bapa untuk membuat keputusan, ingatlah kematian akan menjemput mereka suatu hari nanti. Begitu juga dengan mengharapkan kawan, isteri atau guru. Setiap yang hidup pasti merasai mati. Disaat kita hilang pergantungan akan hilang arahlah diri kita. Tidak tentu hala dan tenteram.

Disinilah perlunya menjadi golongan reostat, iaitu golongan yang yang mengubah keadaan dan memanipulasikan keadaan. Kita yang tentukan apa-apa kita hendak kita perlu buat. Keadaan sekeliling diambil kira juga, tapi kita berpijak diatas keputusan sendiri dan memulakan langkah pertama, bukannya mengikut orang lain.

Allah menegaskan perkara ini dalam Al Quran dalam surah Ar-Raad ayat 21 yang bermaksud:Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubahnya sendiri.

Jelasnya dalam firman diatas Allah menyuruh kita berusaha sendiri mengubah nasib kita. Kita harus mengubah keadaan, harus berani menongkah arus. Bukannya mengikut-mengikut keadaan sekeliling dan berharap keapada orang lain. Berpegang kepada ayat inilah, umat Islam mencapai kegemilangannya sekitar abad ke-14. Jikalau umat Islam pada waktu itu, menjadi golongan termometer, golongan yang mengikut keadaan semasa, sudah tentulah dunia akan hancur. Bayangkanlah, bagaimana Eropah dilanda zaman gelap kerana tentera salib membakar buku-buku ilmu, dan perpustakaan di Iskandariah atas nama gereja. Jikalau umat Islam turut mengikut perkara itu, bagaimana agaknya kesudahannya.

Fikirkanlah. Syukur Islam berjaya menjadi reostat. Islam telah mengubah keadaan semasa, malahan telah mencetuskan zaman renaissance yang bermula di Itali. Lihatlah bagaimana berbeza reostat dan termometer itu. Jadilah orang yang mengubah keadaan. Beranilah untuk berimpian dan mempunyai wawasan.

Saya faham, sekiranya kita berasa tidak yakin dengan diri kita. Tidak apa, kerana itu adalah fitrah, tapi terpulang kepada kita untuk berusaha keras. Sudah menjadi fitrah manusia itu dilahirkan bersama-sama dengan kekurangan tetapi kita diberikan kudrat untuk menutup kekurangan itu. Kota Rom tidak dibina dalam masa sehari, begitu juga kejayaan. Tidak apa jikalau pada permulaannya anda lemah dan selalu kalah, tapi masa yang berlalu akan mematangkan anda. Gagal yang paling berbahaya dalam hidup bukanlah ketika gagal tetapi gagal untuk mencuba lagi setelah gagal.

Mari kita sama-sama berusaha dan melangkah mengorak kejayaan di dunia dan di akhirat. Melangkahlah bagaimana cara dan rupa sekalipun, yang penting melangkah sebab setiap yang melangkah pasti sampai ke matlamat. Setiap kejaan bermula dengan langkah yang pertama. Usahakanlah yang pertama itu sebaik dan secepat mungkin.

Saturday, August 27, 2011

Apa Khabar jodohku...


Apa khabar jodohku?

Berat rasanya kelopak mataku untuk tertutup. Bagaimana dengan kamu?

Apa kamu selalu terbangun di sepertiga malam terakhir? .. dan apakah mulutmu terus menerus berzikir kepadaNYA?

Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku..

Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu, bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu. Tapi sememangnyakerana perjalanan kita masih panjang, dan

masih banyak kewajipan yang harus kita penuhi saban waktu.

Kadang–kala aku berfikir, apa nanti saat subuh tiba kau akan membangunkanku? Mengajakku bertafakur dan bersujud kepada-Nya?

Berat hati ini menantikanmu, gelisah pula hati ini memikirkanmu.

Adakah kau selalu menghiasi langkahmu dengan kebaikan-kebaikan? Apakah nanti saat zuhur tiba, kau akan meninggalkan kesibukanmu sementara, hanya untuk menghadapNya?

Jodohku, sihatkah kamu?

Kalau aku berada disampingmu saat ini, mungkin aku akan merawatmu dengan penuh kasih sayang.

Jodohku, sabar dan tenanglah..

Aku disini masih bersabar menanti mu. Janganlah hatimubersedih, senyumlah.. kerana aku yakin kebahagiaan akan selalu menyertai kita.

Jikalau detik ini hatimu sedang terluka, berwuduklah.. dan dekatkanlah dirimu kepada-Nya. Tetapi disini aku berharap agar kamu baik-baik saja.

Jodohku, aku rindu..

Bilakah kita akan bertemu? Begitu banyak hal yang ingin ku ceritakan kepadamu. Begitu banyak pula harapanku untuk menantikan nasihat–nasihat mu.

Hati ini kosong, dan hati ini tak sabar menanti kehadiranmu yang kan membalut dan menyembuhkan luka dihatiku.

Jodohku..

Adakah kau juga rindu padaku?. Bagaimana dengan Quranmu?. Sudahkah kau baca diantara maghrib dan isyak?. Apa yang kau fahami dari surah itu?. Ceritakanlah kepadaku.. ingin aku mendengarnya.

.. Dan begitu juga dengan keluhanmu, aku sedia mendengarnya..

Apa perubahan yang kau lakukan dari hari ke hari?. Semakin baikkah?. Ketahuilah, ku hanya mengharapkan yang terbaik buatmu.

Jodohku..

Disetiap langkahku dan seusai solatku, ku bisikkan AL-Fatihah untukmu, agar kau selalu berada dijalan-Nya.

Bersabarlah sayang, waktu-waktu ini bukanlah waktu yang lama.. dan ingatlah sayangku, janganlah sampai dirimu tersalah memilih jalan.

Jodohku..

Nantikanlah diriku, dengan perbagai kebaikan yang nantinya akan membawa rahmat untuk kita dari-Nya.

Jagalah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama.. kerana aku mencintaimu secara tulus dan ikhlas demi-Nya.

Jodohku..

Bersiaplah kau untuk mencintaiku secara tulus dan redha menerima segala kekuranganku dan membenarkanku dikala aku salah.

Sayang, berusahalah membahagiakan orang tuamu .. dengan menjaga sikapmu dan tutur katamu. Aku yakin kau adalah seorang yang sabar, seorang yang cekal, seorang yang boleh membesarkan anak–anak kita kelak dengan penuh hikmah.

Ingatlah, jangan pernah dikau merasa keseorangan.. kerana aku disini masih setia menantimu.

Jodohku..

Seandainya siang sudah berlalu.. pejamkanlah matamu dengan buaian doa, dariku yang selalu kuhadiahkan untukmu.

Jodohku..

Ingatlah sayang, aku selalu ada untukmu..

Semoga kerinduanku ini akan terjawab, seiring berjalannya waktu.. dan semoga ALLAH yang maha Esa selalu membimbing kita ke jalan yang diredhai-Nya. Amin.

- Artikel iluvislam.com -

Appreciation of Ramadhan.


Ramadhan------> You'll never fall in LOVE the same way twice.. Make it count, make it memorable

Wednesday, August 24, 2011

cephalexin 250mg....tak bermakna apa-apa


Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang.

Setelah hampir 10 hari, batuk kahak yg dideritai masih tak sembuh2....alhamdulilah...selsema pn begitu jua. Walaupun dah ke klinik, tapi keadaan tidak menunjukkan sebarang perubahan. Hingus masih lagi banyak walaupun sudah banyak kali dikeluarkan....alhamdulilah.

Antibiotik pn sudah dihabiskan...kononnya protokol untuk dipatuhi bagi antibiotik ialah "finish the course"....maksudnya, habiskan semua antibiotik yg doktor bagi. Tak de maknanya....dah la antibiotik 2 busuk. Tak paham btl...teknologi punya maju tp kenapa manufacturer 2 masih tak mampu nak 'mask' bau busuk 2...

Menurut satu sumber, cephalexin 250mg ni kena diambil 4 kali sehari selama 7-14 ari...waaa...tapi saya punya untuk 4-5 hari je kot...ape kes...patutlah bakteria dalam badan susah nak mati.

Moral of da story:

1)bg bdk2 pmacy: kena rajin jgn malas!!!kalau rajin baru penuh ilmu kt dada....waaa...jadi kita boleh gaduh sket dgn doktor psl ubat2 yg diorang bagi...klu tak,kena tipulah jawabnya.

2)bg doktor: bagi ubat biar kena 'dose'nya...kitorang bayar bkn free....tak de maknanya.

3)bg sume hamba Allah: bersabarlah dgn setiap penyakit yg korang hadapi. Ni sume kiffarah dosa2 yg kita buat kt atas muka bumi ni....DIA yg menjadikan penyakit, DIA jua yg menjadikan penawarnya...Alhamdulilah ala kulli hal..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...