“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Thursday, October 27, 2011

lagi NASIHAT...

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim..

lagi nasihat dr Pakcik...

"Dan memang tidak semua yang kita idamkan akan kita dapat....Itu sangat lumrah. Bila berlaku perkahwinan dalam keadaan itu, terpulang kepada kedua pasangan untuk mengemudinya. Ikutkan perasaan ....hancur atau porak peranda. Kalau diperpanjang2kan akal, berfikir puluhan/ratusan kali sebelum bertindak...insyaAllah kekal selamat. Ending -nya kita akan 'realise' , apa hikmah perkahwinan yang kita rasa tak sesuai itu.

Namun ada pertanda saya rasa sesaorang itu jodoh kita. Antaranya jika kita rasa sesuatu dalam jiwa , seperti berdebar2, namun terasa tenang bila ternampak 'sesaorang', mungkin itu isyarat Tuhan. Kalau ikut falsafah cinta orang dulu2 (bukan hadith tau....), kalau kita asyik terkenang2 pada 'sesaorang' (ia datang sendiri - bukan sengaja diingat2) itu tandanya kita ada 'chemistry cinta'.

Namun berusaha untuk mendapatkan jodoh terbaik tu perlu ada usaha. 'Study', periksa, kenal pasti, 'USHAaaa...', berdoa dan tawakkal kepadaNYA. Jangan lupa minta sungguh2. Sepenuh jiwa, pasrah kita hamba yang tiada daya upaya. Yakin yang berkuasa hanya DIA..."

Allahu'lam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...