“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Wednesday, June 30, 2010

Tak kenal, maka tak cinta..

Tema curhat(curahan hati) hari ini ialah tak kenal maka tak cinta...without knowing something or someone thoroughly, there is no way one's can fall in love with the thing or the person...huh tak tersanggka, terkeluar plak slang bi..huhu tiba-tiba terbit rasa rindu pada tok guru ku, Mr Jacob. 2 minggu posting telah melembutkan lidahku untuk bertutur dalam bi, walaupun tidakla fluent seperti tok guruku itu. Tapi itulah sahaja masa dimana aku dapat speaking habis-habisan tanpa sebarang perasaan malu & takut. Peluang untuk meningkatkan diri harus direbut!
Cukuplah sekadar itu perihal Mr Jacob, jumpa lagi tahun depan jika dipanjangkan umur.

Hidayah Allah sangat mahal harganya. Tiada siapa yang mampu membeli, mencuri atau merampasnya dari Allah. Hanya Allah yang bisa mengurniakannya kepada sesiapa yang dikehendaki. Mahu dikongsikan satu cerita, kisah benar ni, tak tipu. Tentang seorang kakak dan adik-adiknya. Seorang kakak dimana Allah telah kurniakan Hidayah kepadanya terlebih dahulu tentang kemanisan dan kelazatan melakukan ibadat. Seorang kakak yang mengisi waktu2 dhuhanya dengan solat dhuha, yang mengisi solat2 fardunya dengan solat jemaah 5 waktu di masjid dan yang mengisi malam2 harinya dengan qiamullail (yang ni pada bulan ramadhan). Teringat lagi, bagaimana si kakak ini sanggup meninggalkan bapanya yang mahu dimasukkan ke dalam operation room, hanya kerana tak mahu meninggalkan solat jemaahnya dimasjid, tak mahu menduakan Tuhannya dengan perhiasan2 didunia...wah..Cinta Allah more than anything and everything. Sesuatu yang sangat jauh dari jiwa-jiwa manusia akhir zaman ini.

Teringat lagi bagaimana si kakak selalu menasihati adik-adiknya untuk mengikut jejaknya(berleter senang citer), tapi tak kenal maka tak cinta...maka nasihat itu hanya disave dalam hati. (nasib baik tak delete terus). Ironinya, manusia memang luarannya hampir sama, malah semua dijadikan Allah dari 23 pasang kromosom tapi iman setiap orang berbeza. Sebagai contoh, ramai yang tahu fadhilat solat dhuha. Di antaranya hadis riwayat Abu Dzar bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: Setiap orang menjelang pagi, berdasarkan tulang temulang sendi memerlukan sedekah. Tiap-tiap tasbih itu sedekah, tiap-tiap tahmid sedekah, tiap-tiap tahlil adalah sedekah dan tiap-tiap takbir adalah sedekah. Menyeru makruf adalah sedekah, mencegah mungkar adalah sedekah. Semuanya itu sama nilainya dengan dua rakaat solat Dhuha.Selain itu, solat ini juga adalah tanda kesyukuran seorang hamba yang dikurniakan lengkap sendi tulangnya sebanyak 360 batang pada setiap pagi yang dilaluinya. Justeru, dhuha atau pagi yang penuh nikmat Ilahi itu disyukuri dengan menyembah Allah, simbolik kepada terima kasih seorang hamba kepada Penciptanya.

Namun, berapa kerat yang betul2 dapat merasai & menikamatinya. Segelintir sahaja. Termasuklah adik-adik kepada si kakak tadi. Kendatipun, si kakak terus berusaha menasihatinya. Katanya 'u are still young my dear not like me. I only aware about dhuha at this age and what a great lost i have...So u shoud start perform it now, don't wait until my age....'(dialih bahasa..maaf bi bermasalah) . Susulan itu, si adiknya pun start melakukan sunat dhuha, namun secara tidak konsisten. Hanya mengikut moodnya sahaja. Lama-kelamaan ibadatnya itu ditinggalkan terus.
Tapi kisahnya panjang lagi, pada suatu hari....booom...Hidayah akhirnya diturunkan Allah kepada mereka. Alhamdulilah. Bukan sahaja solat sunat dhuha, malah solat jemaah juga. Semuga masa yang dianugerahkan kepada mereka dapt diguna sebaiknya untuk meningkatkan lagi amal ibadat kepada Allah. Tamat.

Sekian sahaja kisah adik dengan kakaknya. Kisahnya sangat syahdu, akan tetapi dengan gaya penulisan diriku yang masih mentah ini, mungkin Tuan-Puan terasa kurang menyengat. Seribu kemaafan dipohon dipinta. Moraln yang ingin ditonjolkan ialah, kita tak boleh berasa putus asa dan jemu untuk menyeru manusia ke arah kebenaran dan kesabaran. Walaupun sukar tapi pesimis itu adalah tidak wajar. Bak kata seekor kura-kura (dibaca dari kisah kura-kura pesimis) "Memang saya tak boleh tapi saya perlu boleh".

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...