“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Thursday, November 3, 2011

Kerdil

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Bila keluar je dari bilik 1.8 mahalah T4...terasa diri ini sgt kerdil. Walaupn mmg x dpt dinafikan, ketinggianku mencecah 172cm, tp ttp terasa diri sgt kerdil. Di Sekeliling, terdapat ramai sgt orang-orang hebat...orang yg warak, tinggi ilmu & amalnya, baik budi pekerti & sentiasa istiqamah..

Bila mengenangkan diri yg x seberapa ini...alangkah terasa kerdilnya diri. Disisi makhluknya... Disisi KHALIQ bertambah la lg... Kadang-kadang terasa betapa diri ini dh mengkianati kewajipan yg Allah tlh tetapkn. Apa yg sebenarnya di cari dr kehidupan ini??? Dalam kitab suciNya, byk ayat yg menyuruh agar kita tidak terpalit dgn perhiasan dunia. Itu pegangan untk berjaya...tp seolah-olah hanya menjadi teori. Teori yg sukar utk jadi realiti di akhir zaman ini.

Kerdilnya diri ini...

p/s: soalan utk diri: smp bila nk jd kerdil??

1 comment:

  1. Salam.
    Syabas anak....Merasa diri kerdil, adalah pertanda diri hebat, kerana perasan hebat akan membantut usaha menambah nilai diri. Nilai diri yang tidak bertambah dengan pertambahan umur berarti tidak menepati kehendak agama, kerana Ar-Rasul saw mengingatkan kita, hari ini mesti lebih baik dari semalam dan tidak dapat mengatasi hari esok.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...