“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Monday, August 1, 2011

Syarah Hikam: Hikmah 71

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang.

Hikmah 71: Jika Engkau Ingin MENGETAHUI KEDUDUKANMU di SISI ALLAH SWT

Maksudnya syarah:

Jika engkau ingin mengetahui kedudukanmu di sisi Allah, maka perhatikan bhgian apakah Allah menempatmu.

Mafhum Hikmah:

Kedudukan ssorg & kemudahan yg didapatinya menjadi kayu ukur nilainya di sisi Allah dr segi ketaatan atau sebaliknya. Syeikh Zaaruq berkata "Setiap kedudukan itu mgikut kadar ssorg, jika mghadap dunia nescaya dihinakan, jika sibuk dgn makhluk nescaya dipalingkannya, jika dihadapkan dgn amalan nescaya ditolongnya dan jika dibuka bgimu pintu ilmu nescaya ia mghendakimu." Jadi muhasabahlah wahai diri, ketahuilah apa status sbenar kita di sisi Khaliq kita....baikkah atau burukkah...nauzubillah

Fudail bin 'Iyad berkata:

Sesungguhnya hamba mentaati Tuhannya mgikut kadar kedudukannya di sisi Tuhannya.

Wahab bin Munabbih berkata: Aku baca dlm sbhagian kitab:

Wahai anak adam, taatilah Aku akan apa-apa yg Aku perintahkan, jgn beritahu-Ku apa-apa yg sesuai untukmu, kerna ssungguhnya Aku amat mengetahui makhluk-Ku. Sesungguhnya Aku hanya memuliakan orang yg memuliakan-Ku, hinakan org yg meringan-ringankan arahan-Ku. Aku tidak memandang pd hak hamba-Ku, sehinggalah dia memandang hak-Ku.



Sumber: Syarah Al-Hikam jilid 1, terjemahan Dr. Zulkifli Mohammad Al-Bakri.

Dari Allah kita datang, kpd Allah jualah kita pulang. Are U ready???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...