“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Friday, July 2, 2010

Nasihat dari setan


Satu ketika, bertemulah dua syetan. Yang satu kurus dan yang lainnya gemuk. Keduanya mengobrol.

Syetan yang gemuk bertanya, “Apa yang membuat kondisimu seperti ini ?”

Syetan kurus menjawab, “Sungguh aku bersama orang yang ketika masuk rumah ia berkata, “Bismillah’, ketika makan berkata, “Bismillah”. Sebab itulah aku kurus”.

Syetan gemuk berkata, “Sungguh aku bersama orang yang tidak mengetahui sesuatu tentang itu. Aku pun menyertainya pada saat makannya, pada pakaiannya, pada pernikahannya serta setelahnya aku menaiki tengkuknya seperti menunggang hewan”.

Moral yang ingin disampaikan oleh setan(tersirat): Jadikan bismillah satu kemestian dan amalan. Anggaplah is sebagai pelengkap kehidupan manusia. Jangan bagi kami (setan) gemuk-gemuk sangat, tak larat nak bawa perut yang semakin membesar ni. Kami pun tak nak dikategorikan sebagai obese. Kata seekor setan lagi, setan2 akhir zaman memang banyak yang obese. Kenape ye? Salah siapa sebenarnya? Renung-renungkan (buat manusia akhir zaman...bukan buat setan akhir zaman) Jom hidup sihat tanpa setan. Say get lost to devil!!!

Setan: wahai manusia, kami dah bagi amaran awal-awal lagi ni, jangan marah kami kalau kami gemuk!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...