“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Wednesday, July 7, 2010

Kucing: Terpesona


Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Umar dari Nabi ShallAllohu ‘alaihi wa Sallam bersabda, yang artinya: “Seorang wanita masuk Neraka karena seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan dan tidak membiarkannya makan serangga bumi.”

Ini mengisahkan tentang seorang wanita Himyariyah Israiliyah yang mengurung seekor kucing, tetapi dia tidak memberinya makan dan minum hingga kucing itu mati karena kelaparan dan kehausan. Ini menunjukkan kerasnya tabiat wanita itu, betapa buruk akhlaknya, serta tiadanya belas kasih di hatinya. Dia sengaja menyakiti. Jika di hatinya terdapat belas kasih, niscaya dia melepaskan kucing itu. Dan sepertinya dia mengurungnya sepanjang siang dan malam. Ia merasakan haus dan lapar dengan suara yang memelas meminta bantuan dan pertolongan. Suara dengan ciri tersendiri yang dikenal oleh orang-orang yang mengenal suara. Akan tetapi, hati wanita ini telah membatu dan tidak terketuk oleh suara pilu kucing itu. Dia tidak menghiraukan harapan dan impiannya. Suara itu melemah, lalu seterusnya menghilang. Kucing itu mati. Ia mengadu kepada Tuhannya tentang kezhaliman manusia yang hatinya keras dan membatu.

Kenapa kucing dibenci? Walhal Junjungan besar Nabi Muhammad sendiri sangat sayang pada kucing, bahkan nabi mempunyai seekor kucing peliharaan yang diberi nama 'mueeza'. Setiap kali ada tamu bertandang, nabi akan mengendong mueeza dan meletakkan diatas pahanya. Mueeza ini mempunyai satu keistimewaan. Setiap kali azan berkumandang, mueeza akan mengeong (meow2), seolah-olah mengikuti rentak azan itu. Satu bukti kasih dan sayang nabi pada mueeza, pernak sekali nabi ingin mengambil jubahnya, tetapi mueeza plak tidur diatas lengan jubah nabi. Dek kerana tidak mahu membangunkan mueeza, Nabi sanggup mengerat lengan jubahnya... Renung-renungkan..






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...