“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Saturday, July 2, 2011

Oh Matahariku...


Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang.

Hari ini terdetik hati saya utk berkongsi sedikit ttg karya Hilal Asyraf yg bertajuk 'Matahari' ini. Matahari digambarkan sbg suatu yg sangat prudent & wajib dalam kehidupan dunia ini. Simboliknya Matahari sbg penyinar kehidupan dunia disiang hari. Malamnya, dia ttp memberikan sesuatu wlpn dia tiada kelihatan. Bulan bercahaya tika malam dgn memantulkan cahaya mentari. Dengan itu, Bulan juga dipuji & dipuja. Maka, marilah kita menjadi seorang hamba yg hidupnya bermanfaat kpd sesuatu yg lain.

Jauhnya jarak Bulan & Matahari bukan kerana mereka bermusuhan & berantakan sprti kebanyakan manusia di akhir zaman ini. Jauh jarak mereka juga bukan kerana saja-saja. Akan tetapi jauhnya mereka tanda taatnya mereka pada perintah Yang Mencipta. Simbolik jarak bulan & matahari ini tepat pada batas perhubungan lelaki & perempuan. Andai bulan & matahari bisa taat, mengapa manusia ramai yg sebaliknya sedangkan anak adam diciptakan Allah istimewa.

Cahaya matahari penyuluh di dunia, kehadirannya perlu setiap detik & ketika. Namun, dirinya tidak sentiasa indah. Umpama cinta. Terik & peritnya perlukan kesabaran. Kuncinya hanya satu, REDA dgn setiap perjalanan yg telah disusun kerna pengetahuan-NYA mengatasi segala yg terhampar di langit, di bumi & di antara keduanya. Barulah cinta itu sentiasa mekar seiring dgn syariat-NYA.

Matahari...hebat bukan kerna dirinya tetapi kerna Penciptanya. Hebat matahari jua hanya sementara. Terjemahan surah Al-An'am, ayat 76-78:

Ketika malam telah menjadi gelap, dia melihat sebuah bintang (lalu) dia berkata: "Inilah Tuhanku" Tetapi tatkala bintang itu tenggelam dia berkata: "Saya tidak suka kepada yang tenggelam".76

Kemudian tatkala dia melihat bulan terbit dia berkata: "Inilah Tuhanku". Tetapi setelah bulan itu terbenam dia berkata: "Sesungguhnya jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku termasuk orang-orang yang sesat".77

Kemudian tatkala dia melihat matahari terbit, dia berkata: "Inilah Tuhanku, ini yang lebih besar", maka tatkala matahari itu telah terbenam, dia berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan.78

Semuga kita dapat menjadi seperti matahari, yang tiada jemu2 memancarkan cahayanya tnp sebarang rugut..matahari yg sentiasa ikhlas..Amien.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...