“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Friday, February 11, 2011

Nilai sebiji 'telur'...


Dengan nama ALLAh yang Maha Pemurah lg Maha Penyayang..

Hari ni akhirnya terbongkar juga markah kuiz AICA & sensory ku..huhu..bila diimbas balik, betapa berdebarnya nak mnjejakkan kaki ke bilik Dr Razak semata-mata untuk melihat markah kuiz itu...kuiz yang sangat pelik & mendebarkan dalam sejarah hidupku. Ternyata apa yang disangka tepat mngenai sasaran..Aku mendapat 'telur' untuk markah esei AICA..HARI INI DALAM SEJARAH. Namun begitu, suatu yang mngejutkan jua apabila aku dapat fullmark markah esei untuk sensory..xtaw apa yang dh jadi dengan dunia ini. Gorengan 'hangit' itu mengena sasaran???lahaulawalakuwwata illa billah. Tapi sesungguhnya aku redha dengan segala-galanya...i'm free about those kinda of things. Broken heart sering melanda diriku.

Namun bukan isu markah yang ingin dihighlightkan disini..malah isu yang lebih penting & besar daripada itu. Quote & paraphrase dr Dr. Razak "academic ni bukan segala-galanya...dapat telur je pn,bukannya ape. Telur 2 boleh direbus @ digoreng. Itu bukan masalah besar ni. Banyak lagi yg kte kena jaga selain academic ni. Apa guna dpt jadi top & best student tp kalau akhlaq kte takat cam2 je..xkn kemana jgk la. Tapi kalau kte ni bese2 aje tapi semangat kte kuat utk berusaha, kte rajin kerja insyaAllah hidup kte akn jd bertambah2"

Selain itu, Dr Razak pn ada cter kisah kawan2 die dulu. Ada kawan die yang top student dlu tp last2 jadi GP bese je. Tapi yang sorang lagi 2,yang asyik ulang tahun tp hidup die sekarang lebih berjaya sebab usaha!!Gaji die mencecah 48k kot..fuh..

Moral of da story ialah perbetulkan niat kte dlm blaja ni. Adakah kte nak blaja hanya utk pass EXAM??klu cam2,then kte hanya akan pass EXAM je..lepas EXAM??what happen maa...tepuk dada tanyalah iman. Usah mudah terganggu dengan sedikit ujian kegagalan yang Allah bg kt kte sbb ada nikmat yang besar disebalik setiap sesuatu..Jangan PUTUS ASA. yakinlah dengan RAHMAT ALLAH ta'la. Bak kata org perancis: there is no miracles for those that have no faith in them. Allahu'lam.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...