“Adapun kebahagiaan ilmu, maka hal itu tidak dapat kamu rasakan kecuali dengan cara mengerahkan segenap kemampuan, keseriusan dalam belajar, dan niat yang benar"-Ibnu Qayyim.

Monday, November 15, 2010

Surat Khabar Lama: 'lelaki paling bijak' tolak rezeki??


Selama ni pasti ada terlintas dalam fikiran siapa sebenarnya individu paling bijak di dunia. Jawapannya mungkin sudah terjawab semalam. daripada keseluruhan 6,810,400,000 populasi seluruh penduduk dunia yang dikemaskini oleh United States Census Bureau pada 24 March 2010, seorang profesor matematik dari Rusia, Dr Grigory Perelman telah terpilih sebagai lelaki paling bijak di dunia. Sebab utama pengiktirafan itu adalah disebabkan kejayaan beliau menyelesaikan masalah geometri paling sukar sejak 100 tahun lalu.

Dr Grigory Perelman Bijak Kah Lelaki Paling Bijak Di Dunia Menolak Hadiah USD1 Juta?Dr Grigory Perelman yang berusia 44 tahun berjaya menyelesaikan masalah geometri sukar yang dinamakan Poincar Conjecture. Macamana rupa soalan tu saya pun tak boleh nak bayangkan, 100 tahun bukan tempoh yang sekejap. 100 tahun dulu negara ni pun masih belum merdeka dan mak bapak saya pun belum dok ada lagi.

Kalau rasa nak cuba jawab soalan tu boleh tengok kat SINI.

Siapa pulak yang mereka atau mencipta soalan tu dan siapa pulak yang boleh mengesahkan soalan tu di jawab dengan tepat? ..bijak tak soalan tu ?

Dan yang menjadikan berita ni agak menarik adalah kerana Dr Grigory Perelman menolak untuk menerima hadiah yang ditawarkan sebanyak USD1 juta ataupun RM3.8 juta kerana kejayaannya itu. Memang hebat, laporan mengenai perkara ni seperti yang di siarkan oleh Berita Harian online:

ST PETERSBURG – Walaupun memenangi hadiah wang sebanyak AS$1 juta (RM3.3 juta) kerana menyelesaikan masalah matematik paling sukar sejak 100 tahun lalu, hadiah itu ditolak bulat-bulat oleh pakar matematik Rusia, Dr Grigory Perelman.

Bukan sahaja hadiah, lelaki berkenaan turut menolak gelaran manusia paling bijak di dunia yang diberikan kepadanya. “Saya tidak memerlukan hadiah. Apa yang saya miliki sudah mencukupi,” kata Perelman berhubung tawaran oleh Institut Matematik Clay di Cambridge, Negeri Massachusetts iaitu sebuah institut berprestij dari Amerika Syarikat (AS) pada minggu lalu.

Dia yang berusia 44 tahun, diberikan hadiah itu kerana berjaya menyelesaikan masalah geometri sukar yang dinamakan Poincar conjecture. Empat tahun lalu, setelah dia menghantar jawapan bagi masalah matematik itu di Internet, Perelman tidak hadir untuk menerima anugerah penghargaan daripada Kesatuan Matematik Antarabangsa (IMU) di Madrid.

Pakar matematik itu yang tidak lagi bekerja dengan institut Steklov kini tinggal berseorangan di sebuah flat kecil di sini yang kotor dan dipenuhi lipas.

Saya percaya semua orang ada response masing-masing bila membaca atau mendapat sesuatu berita. Saya suka respond kepada artikel tersebut mengikut kaedah ini:

First Reaction:

Hebat, memang hebat dia ni, soalan geometri yang tak de orang mampu jawab selama 100 tahun dia boleh selesaikan….berapa tahap IQ dia ni ya? dan lagi hebat pasal dia tak nak terima hadiah bernilai USD1 juta tu, kalau convert ke Rubles Russia dah jadi 29,672,489.70.

Second Reaction:

Kenapa dia tak nak terima hadiah tu? kalau saya bukan setakat 1 juta, 1000 USD pun dah cukup bagus orang nak bagi percuma. Dan profesor ni mesti seorang ang pelik dan unik, taktala semua orang semua orang mengaku bijak dan pandai dalam semua bidang, dan dalam sesetengah kes ramai individu melenting dan marah-marah kalau dikatakan tidak bijak, dia ni rilek je tak hairan dengan pengiktirafan tu….

Third Reaction:

Orang yang paling bijak didunia diiktiraf bila dapat selesaikan satu masalah geometri, orang paling kaya di dunia Carlos Slim Helu pun boleh dianggap bijak kerana berjaya kumpul kekayaan sedemikian banyak dengan menggunakan pelbagai taktik dan strategi. Jadinya siapa sebenarnya paling bijak?

The After thought:

Mungkinkah hadiah bernilai USD1 juta tu tidak cukup nilainya dengan hasil kejayaan menyelesaikan masalah geometri yang berusia 100 tahun? bukan sekejap tu. Yang tukang anjur hadiah tu pun tak hidup lagi. Tak kan nilai kebijakan tersebut hanya USD1 juta? sedangkan ada lagi jumlah hadiah dan pengiktirafan yang lebih tinggi nilainya.

Maknanya kalau dia terima hadiah tu nilai kebijakan dia hanya USD1 juta sahaja, sedangkan nilai kebijakan tidak ternilai harganya..

Jadinya assumption saya memang Dr Grigory Perelman seorang yang bijak mengikut pertimbangannya sendiri bila memutuskan tidak mahu menerima hadiah tersebut.

moral: sekadar berkongsi pelbagai ragam manusia huhu...

sumber: http://myjazmanie.com/2010/bijak-kah-lelaki-paling-bijak-di-dunia-menolak-hadiah-usd1-juta/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...